SeDih keRana berJauhan deNgan keluaRga, itulah haRga sebuah peRjuangan hidup. SeDih keRana teRingatkan amaLan keRana masih di baWah kaki buKit, elokLah di tingkaTkan dalam masa kita masih teRsedaR ini. Sedih keRana maCam-maCam ujian yang menimpa diri, itulah haRga untuk Tiada Tuhan seLain ALLAH...

Tuesday, January 6, 2009

KURMA DAN KISMIS DIET YANG MENYIHATKAN

Imam Ali a.s. berkata: ‘Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya sesuatu yang tidak disenangi.’

Imam Ali a.s. berkata: ‘ kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan panas dan memulihkan kesihatan jiwa.’

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: “ Biasakanlah memakan kismis kerana kismis dapat menghilangkan kepahitan (hempedu/cairan kuning), menghilangkan lender, menyihatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih.”

Diriwayatkan di dalam kitab ‘At-Tib An Nabawi’ (perubatan Nabi) dalam hadis yang bermaksud : “ Sebaik-baik makanan ialah buah zabib (kismis), ia menghilangkan keletihan, menguatkan urat saraf, meredakan kemarahan, mencerahkan warna kulit dan mengharumkan bau hidung serta mulut.”

Maksud Hadis Rasulullah s.a.w. : “ Beri makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita yang hamil memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal lahir itu akan menjadi seorang anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.

0 dh bace komen la:

Post a Comment