SeDih keRana berJauhan deNgan keluaRga, itulah haRga sebuah peRjuangan hidup. SeDih keRana teRingatkan amaLan keRana masih di baWah kaki buKit, elokLah di tingkaTkan dalam masa kita masih teRsedaR ini. Sedih keRana maCam-maCam ujian yang menimpa diri, itulah haRga untuk Tiada Tuhan seLain ALLAH...

Friday, January 9, 2009

ILMU FARAID


Definisi Ilmu Faraid

Faraid berasal daripada perkataan arab iaitu jamak kepada Faridhah ( فريضة) dan asalnya daripada perkataan Fardh ( فرض ) yang bererti al-Taqdir ( التقدير ) yang bermakna " yang ditaqdirkan " atau " yang ditentukan ".

Ilmu Faraid ialah ilmu Pembahagian Harta Pusaka di namakan juga ilmu Pewarisan ( الميراث علم ) atau ilmu al-Tarikah ( علم التركة ) iaitu ilmu yang berkaitan dengan harta peninggalan si mati.

Beberapa definisi telah diberikan kepada ilmu faraid antaranya :

• Ilmu faraid ialah fiqah warisan dan ilmu hisab yang boleh menyampaikan kepada mengetahui apa yang telah difardhukan bagi setiap orang yang berhak mendapat harta peninggalan si mati
• Ilmu faraid juga ialah kaedah fiqah dan hisab yang mana dengan kaedah ini dapatlah diketahui hak setiap orang waris ke atas harta peninggalan si mati.

Hukum Pusaka

Pusaka ialah suatu hukum Islam yang disabitkan dengan nas al-Quran dan Sunnah serta Ijmak Ulama. Firman Allah dalam surah al-Nisa' ayat 7 :


Maksudnya : Bagi orang-orang lelaki ada bahagian daripada apa yang telah ditinggalkan oleh kedua ibu bapa dan kerabatnya, dan bagi orang-orang perempuan ada bahagian apa yang telah ditinggalkan oleh kedua ibu bapa mereka sama ada sedikit atau banyak merupakan bahagian yang ditetapkan.


Dalil daripada hadis pula ialah :


قوله صلى عليه وسلم : ألحقوا الفرائض بأهلها فما بقي فلأولي رجل ذكر

(رواه البخاري)

Maksudnya : Sabda Rasulullah s.a.w : Hubungkan faraid itu kepada ahlinya, maka mana-mana yang lebih ( baki ), maka ia menjadi kepunyaan orang lelaki.

Manakala ijmak ulamak pula memutuskan bahawa faraid telah diperundangkan dan tidak ada seorang Islam pun yang berbeza pendapat berhubung dengan hukumnya.


0 dh bace komen la:

Post a Comment