SeDih keRana berJauhan deNgan keluaRga, itulah haRga sebuah peRjuangan hidup. SeDih keRana teRingatkan amaLan keRana masih di baWah kaki buKit, elokLah di tingkaTkan dalam masa kita masih teRsedaR ini. Sedih keRana maCam-maCam ujian yang menimpa diri, itulah haRga untuk Tiada Tuhan seLain ALLAH...

Friday, May 1, 2009

MANUSIA

Anak adalah amanah dan anugerah daripada Allah..orang yang tidak ada anak berusaha untuk mendapatkannya, tp ada orang yang senang2 je nak buang anak, binatang pun sayangkan anak, akal yang waras membezakan antara manusia dengan binatang, tapi kalau dh tak guna akal, manusia sama jer cam binatang...tul tak??? anak yang dikandung selama 9bulan dibunuh dibuang sesuka hati...dimana nilai kemanusiaan kita?? sanggup membunuh dara daging sendiri...fikirkanlah!!!



Wajah suci itu tidak berdosa
Mengapa dia dibiar begitu saja
Sedih pilu menatap rupanya
Kaku terdampar di lembah hina
Apa dosanya si kecil itu
Belum sempat dia memanggil ibu
Sampai hati engkau dizalimi
Oleh mereka yang tiada simpati
Tubuh kecil itu mahu dihargai dihormati
Dimakamkan dia bukan dibuang sesuka hati
Dimanakah nilai ehsan insani
Apa dosanya si kecil itu
Kerana kasih tersasar tujuan hidup
Hingga lahir zuriat yang bukan pilihan
Buntu tiada jalan penyelesaian
Lalu si anak dibuang di jalanan
(Mengapa tiada simpati dan kasihan)
Sayu hati melihat nasib dirimu
Bagai tiada nilainya di sisi
Wajah sucimu telah dinodai
Namun lahirnya ada nilainya
Di sisi Allah engkau mulia
bagai kain putih kau tiada dosa
Bertaubatlah mereka yang hina


sama2 la kita fikirkan...sampai bila manusia akan menjadi pembunuh?? setiap anak ada rezeki masing2... anak bukan beban tapi penawar hati penyejuk mata, jadi jaga dan didiklah mereka dengan sebaiknya...tunaikanlah hak mereka sebaik mungkin kerana setiap ibu bapa akan disoal di akhirat nanti di hadapan hakim yang Maha Adil dan Maha Bijaksana... bersediakah kita dengan hujah2??? Nyawa itu hak Allah, jd hanya Dia yang berhak memberi dan mengambilnya kembali.... fikirkan bersama.


0 dh bace komen la:

Post a Comment