SeDih keRana berJauhan deNgan keluaRga, itulah haRga sebuah peRjuangan hidup. SeDih keRana teRingatkan amaLan keRana masih di baWah kaki buKit, elokLah di tingkaTkan dalam masa kita masih teRsedaR ini. Sedih keRana maCam-maCam ujian yang menimpa diri, itulah haRga untuk Tiada Tuhan seLain ALLAH...

Tuesday, December 30, 2008

DUA TIPS MENCAPAI MARTABAT TAQWA DI SISI ALLAH



Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan di Istanbul, timbul pertanyaan siapakah yang layak untuk menjadi imam. Muhammad Al-Fateh memerintahkan semua tentera, termasuk dirinya untuk bangun. Baginda pun lantas berkata : " siapa di antara kamu sejak balighnya hingga ke saat ini tidak pernah meninggalkan solat fardhu, sila duduk!" Tiada seorang pun yang duduk, menandakan tiada seorang pun di antara mereka yang pernah meninggalkan solat fardhu.

Muhammad Al-Fateh berkata lagi : " siapa antara kamu yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan soalt sunat Rawatib, sila duduk!", kali ini sebahagian tenteranya duduk.

Muhammad Al-Fateh meneruskan pertanyaan untuk kali ketiga :"siapa di antara kamu yang sejak baligh hingga saat ini pernah meninggalkan sembahyang tahajjud, sila duduk!" kali ini seluruh tenteranya duduk kecuali seorang iaitu Muhammad Al-Fateh sendiri. Dilah orang yang tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat sunat rawatib dan solat sunat tahajjud sejak baligh. Beliau merupakan anak didik Shamsuddin Al-Wali dan ketua yang teah disyaratkan oleh Rasulullah s.a.w..

Daripada kisah Muhammad Al-Fateh dan tenteranya itu membawa mesej bagaimanauntuk seorang muslim memperolehi darjat taqwa yang tertinggi di sisi Allah S.W.T.. Antara kuncinya ialah berguru dengan guru mursyid dan sentiasa memelihara solat tahajjud (malam). Jadi, kita perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk melaksanakan dua perkara ini untuk menuju ketinggian taqwa di sisi Ilahi.

0 dh bace komen la:

Post a Comment