SeDih keRana berJauhan deNgan keluaRga, itulah haRga sebuah peRjuangan hidup. SeDih keRana teRingatkan amaLan keRana masih di baWah kaki buKit, elokLah di tingkaTkan dalam masa kita masih teRsedaR ini. Sedih keRana maCam-maCam ujian yang menimpa diri, itulah haRga untuk Tiada Tuhan seLain ALLAH...

Thursday, November 6, 2008

MAKANAN UNTUK KESIHATAN

Madu
madu adalah makanan yang menjadi amalan zaman Rasulullah s.a.w.. Madu merupakan makanan yang berkhasiat sehinga al-Quran telah mengiktiraf madu sebagai "الشفاء " iaitu penyembuh penyakit. Malah amdu turut di gelar sebagai raja ubat kerana kemujarabannya menyembuhkan pelbagai penyakit. Madu membantu meningkatkan ingatan dan kecerdasan mental seseorang. Madu juga berkesan merawat penyakit mental kerana mampu menghindari kepenatan pada otak yang telah banyak berfikir dan melakukan kerja.


Susu Segar
susu segar terkenal dengan kalsium yang dibekalkan pada tulang selain berguna untuk kesihatan otak, menguatkan tenaga fizikal dan mental. susu mengndungi tiga elemen semulajadi yan penting iaitu air, keju dan lemak yang sungguh lengkap untuk pertumbuhan badan dan otak. susu juga adalah penawar untuk menghindari dan menyelesaikan masalah lupa dan membaiki penglihatan. susu yang terbaik adalah susu kambing, biri-biri dan lembu segar untuk ketajaman fikiran. susu paling berkhasiat pula ialah susu tepung.

Kismis
kismis sesuai diberikan kepada kanak-kanak. kismis memberikan zat besi untuk pertambahan darah sebagai memastikan bekalan iksigen dapat disalurkan ke otak dengan mencukupi. memakan kismis dapat membantu masalah mengantuk, pelupa, lembap, dan lemah dalam berfikir.

0 dh bace komen la:

Post a Comment